Muntenegru, linia fină dintre vis și realitate

20220824_194317-01

Încă oftez după Muntenegru, mi-a fost destul de greu să renunț la țara asta, deși am început cu stângul.

Cred că cei care mă urmăresc pe Instagram @coffeelena22 știu cât de șocant a fost momentul când am aterizat pentru prima dată în capitală. Am zburat din Belgrad cu AirSerbia. Pe zbor am primit apă, gustare și magneziu 🤣 față de Tarom care în prețul biletului pe care îl plătești primești doar un amărât de pahar de apă. Bine, se putea mai rău, să nu ai nimic sau să plătești să mergi la baie (poate pe viitor). 🤣

Podgorica

Cu temele făcute, am vrut să experimentăm și Podgorica, deși toată lumea se plictisește aici și o folosește ca tranzit ajungând pe urmă la plaja dorită din Budva sau Kotor. Noi am vrut să aplicăm stilul nostru și aici, deoarece fiecare are o experiență diferită atunci când aplică propria rutină. Mergând prin cafenele și testând interacțiunea cu localnicii, am știut cumva că nu ne vom plictisi, deoarece această rutină a noastră ne ajută mereu să dezvoltăm prietenii și nu ne plictisește. Ajungând în aeroport deja ne topea căldura simțită, Podgorica fiind cea mai călduroasă capitală europeană și da, pot confirma asta, nu am simtit așa caldură în Europa pe nicăieri 🥵

Primul lucru pe care îl poți observa când ajungi în Muntenegru e că există un singur mijloc de transport către centrul orașului, fie ai închiriat o mașină, fie ești la mâna mafiei taxiurilor. Cam ca la noi sunt și taximetriștii, gata să te ardă la portofel pentru 7 minute amărâte de mers cu trenul. V-am spus că ne-am făcut temele și am început să găsim articole cum că ar mai fi o cale de ajuns cu un tren. Cei de la informații s-au făcut că nu știu nimic de existența acestui tren, ei fiind mână în mână cu taximetriștii, ar fi fost culmea să te ghideze spre calea mai puțin piperată. Ca să vă informez tarifele pe care le găseam și pe internet, 12 euro taxi și în 20 de minute ajungi în centru sau 1,20 euro cu 7 minute cu trenul. Ca să ajungi la tren trebuie să mergi aproximativ 15 minute pe jos prin căldura horror, cel puțin în august când am fost noi, nu vreau să încep din nou să mă plâng, dar a fost cald rău. Obligatoriu să ai niște apă la tine că o să ai maximă nevoie. Trâgând trolerele după noi și înjurând din când în când în gând am ajuns la ceea ce se numește stație. Numai stație nu se poate numi, dar a fost una dintre cele mai amuzante experiențe, măcar acum am puterea să râd, atunci am avut o mică criză existențială.

IMG-20220922-WA0005

După ce că am cărat trolerele prin căldură, am așteptat un tren care nu a venit nici măcar după o oră, conform orarului scris cu pixul pe un perete alb. Da, da, vedeți bine, așa era trecut orarul :))

Între timp mai venea la noi taximetristul spunându-ne că de fapt nu există niciun tren și să mergem cu el. Mai erau în stație și alți oameni, spre surprinderea mea, care erau foarte chill și continuau să aștepte, deși s-au prins și ei că trenul întârzie. A venit într-un final un tren, dar mergea spre Bar, nu Podgorica și atunci am hotărât că nu mai putem aștepta. Am vorbit cu unicul om care mai aștepta în stație, restul urcându-se spre Bar, să împărțim un taxi și să mergem fiecare la casa lui. Zis și făcut, am ajuns să plătim 6 euro și am încheiat povestea. Practic am plătit jumate din sumă și ne-am ales cu o poveste în plus pentru voi.

Cazarea am luat-o prin Airbnb și am fost mulțumiți de raportul calitate-preț. Ne așteptau trei zile de explorare. Hai să începem cu aspectul cu care Podgorica chiar m-a impresionat, mâncarea sănătoasă pe partea de mic-dejun. Am avut senzația că încă îmi pregăteam eu mesele acasă. Așa că vă dau niște recomandări:

Vitamince (mic-dejun, prânz și cină)

20220818_084049-01

The Republic of Good Food (mic-dejun)

Nonna (pizza și croissante top, de alea pline cu vanilie și zmeurăăăăăăă)

20220819_093123-01

Konoba Lanterna. Bună rău mâncarea, aici am gustat cevapi pentru prima oară. Cevapii sunt micii noștri, dar ei îi fac doar din carne de vită, sau cel puțin noi numai așa am gustat :))

20220819_135708

O spun de la început că noi am stat 3 zile aici și nu ne-am plictisit. Vreau să punctez faptul că omul își creează propriile obiceiuri așa că ceea ce am experimentat noi aici poate nu ți se va potrivi și ție neapărat, așa că pe lângă articolul meu mai poți citi și altele pentru a-ți face o părere. Noi am reușit să transformăm experiența într-una pozitivă.

Să începem cu ceea ce spun mereu, partea cu siguranța pe străzi. M-am simțit mereu în siguranță și nu ne-a deranjat nimeni niciodată cu nimic, chiar am dat de oameni calzi și primitori, am avut parte și de ceva comportament balcanic, dar nimic alarmant. Este safe și pentru fetele care nu au partener sau parteneră, dar bineînțeles vigilența nu strică niciodată.

Ce putem vizita în Podgorica GRATIS?

Stara Varoš – centrul, care pare din altă lume, unde, apropo, pe anumite sectoare se și renovează. Nu am cum să-l descriu decât ciudat și în renovare :)) Aici avem totuși Clock Tower care este emblema centrului istoric.

20220817_181429

Ribnica Bridge. Aflat aproape de centru, am fost surprinși să-l vedem fără apă dedesubt, din păcate. Mi-a plăcut mult cum se vedea apa în poze și mă așteptam să o pot vedea și eu în realitate, dar localnicii ne-au spus că doar în sezonul ploios putem vedea asta, deci depinde când te decizi să vizitezi Muntenegru. Peisajul este oricum superb, natura în splendoarea sa ne arată că e momentul bun pentru a lua o pauza, chiar de a bea o cafeluță pe pod, sub pod și lângă pod :))

20220817_184316

The Cathedral of the Resurrection of Christ Church

20220818_122109

Millenium Bridge

20220817_191658

Gorica Park. Aici chiar vă puteți relaxa departe de aglomerație, urcând puțin și admirând peisajul de sus. E un parc destul de mare și localnicii aleg să vină aici destul de des din ceea ce am observat.

Independence Square

20220818_093937

St. George Church

King Nikola Monument

The Osmanagic Mosque

Josip Bronz Tito Monument

Petar I Petrovic Njegos

Ce cafenele merită vizitate?

Aici e puțin mai greu, deoarece în capitală nu am găsit cafea bună 100%, ceva ce m-ar face să spun că aș mai merge o dată acolo, dar totuși avem ceva.

Zrno

Kafoteka

Caffeine Coffeeshop

Itaka Bar îl recomand pentru vibe, locație, chiar sub un pod, prețuri acceptabile pentru băutură.

20220818_185900

După cum vedeți, pentru doar trei zile în Podgorica s-au strâns ceva activități. Astea au fost recomandările mele pentru capitala Muntenegrului.

De reținut! Am luat o cartelă de internet din mall de la Telekom pe care am dat 10 euro și am primit 500 de unități (GB, minute sau sms-uri) valabilă timp de două săptămâni.

Budva

Care e cea mai ieftină cale de a ajunge în Budva din Podgorica?

Cu autobuzul. Am plecat din Podgorica și ne-am luat biletele online, le-am printat și a trebuit să plătim și o taxă de autogară. Nu am mai auzit așa ceva,  plus bani pe bagaje :)) Jur, a fost o premieră asta. Deci a trebuit, pe lângă prețul biletelor, să plătim 1 euro de persoană pentru taxă de autogară și 1 euro per troler. Nu am plătit pentru ghiozdanul avut în spate, aia mai lipsea :)) Biletele pentru două persoane au fost 10 euro. În aproape două ore eram deja în Budva. Când am văzut-o de sus mi-a tresărit inima de entuziasm că știam că o să-mi placă maxim, dar nu știam că centrul, unde o să stăm este chiar atât de feeric. Am ezitat, dar ne-am luat cazarea în centru și a fost cea mai bună decizie. Am stat pe o straduță care era foarte puțin circulată.

Am avut cafea de specialitate la două minute de noi. Bine, era la 30 de secunde de noi, dar ne rătăceam mereu :)) Nu credeam că într-un centru istoric relativ micuț te poți rătăci. Ei bine, noi am făcut-o. Aici am două recomanđări pentru voi: cafea de specialitate în Budva, the one and only Casper și pentru cel mai bun cheesecake după care o să plâng în fiecare zi, aveți Caffee Fiorino.

20220820_132321-01

Am avut viață bună în Budva, nu mă plâng chiar deloc, plus că aveți și faimoasele felii de pizza fără de care nu am putut trăi, cu 2,5€ per felie.

20220820_125853-01

Minunată experiență culinară. Aici am gustat pentru prima dată pljeskavica și supă de pește.

20220820_101058-01

Ce putem vizita în Budva GRATIS?

• Mogren Beach a fost plaja noastră preferată, de fapt plimbarea până la ea, asta fiind și rutina noastră după cafea. Se află în apropierea centrului istoric și se ajunge la ea destul de ușor, spun destul că nu e chiar ușor. Faci o plimbare lungă, vezi un obiectiv turistic, te cațeri pe pietre să faci poze, apoi râmâi puțin fără drum și trebuie să mergi prin apă, aventură :)) Să vă luați papuci pentru că sunt pietre din acelea mici în apă și pe plajă și vă pot deranja.
  • The Balllerina from Budva, un obiectiv ce nu ai cum să îl pierzi deoarece am vorbit mai sus de el și e în drumul tău spre Mogren Beach. Am vrut și eu să imit această belerină, dar de departe ea stă mai bine pe flexibilitate. Măcar am încercat.

20220820_110323-01

Centrul istoric, locul unde ne-am și cazat, ne-am simțit în fiecare dimineață și seară ca într-un paradis undeva în trrcut. Dimineața pe la 7, 8 nu e nimeni pe acolo și ne-am putut trezi și plimba făcând poze, fără să fim deranjați, pe când seara deja se aglomerează, plus că oamenii par că nu mai vor să plece acasă și cumva îi înțeleg deoarece colțurile minunate cu terase care au mese cu lumânări și muzică live par să te ademenească pentru totdeaua.

Becici Beach este o altă plajă superbă pe care noi am văzut-o mergând PE JOS către Sveti Stefan, o mică insulă extraordinar de frumoasă. Puteți lua și autobuzul din Budva pentru a ajunge acolo, dar noi am vrut să ne aventurăm puțin. Am făcut pe jos dus – întors 20 de km, dar a meritat și aș mai face asta încă de zece ori.

20220821_141609-01

Pe insulă vom găsi locuri pentru plajă, restaurante, puțin hiking și hotelul care aparține unui lanț de hoteluri de lux care arată mai mult închis atunci când am mers noi. Oricum, nu era deschis pentru turiști, asta doar în cazul în care te cazai acolo sau făceai rezervare pentru restaurantul hotelului.

20220821_132726-01

• Bell and Anchor aproape de centru vechi

20220819_185932

Jaz Battery, Fort Mogren. De aici se vede Budva în toată splendoarea sa și apa turcoaz. Merită plimbarea. Puteți ajunge pe jos cum am făcut noi, sau cu mașina. La coborâre veți avea un restaurant cu un super view la care vă puteți opri, Vista Restaurant, dar nu recoamnd neapărat mâncarea de aici. Puteți doar bea ceva cu un superview în fața voastră. Aveți grijă unde parcați în general în Muntenegru deoarece vă ridică mașina. Chiar am văzut asta, încercați să fiți atenți la acest aspect!

IMG-20220820-WA0004-01

• Budva Vista Point care este în continuarea plajei Mogren

20220820_115411-01

• Budva Reviera

Cea mai ieftină mâncare plus cele mai ieftine băuturi le găsiți la unul dintre localurile noastre favorite: Babaluu Budva.

20220819_200415

Am mai încercat cocktailuri și de la Blue Art Caffe, dar nu atât de bune.

Budva a rămas pentru mine amestecul dintre Mamaia și Costinești, dar nu mi-am dat seama atunci când eram acolo. După, mi s-a făcut dor de Budva instant când am ajuns în Kotor.

Kotor

Din Budva în Kotor am plătit pentru bilete 8 euro, le-am luat de la autogară în ziua plecării și au avut taxa de autogară de 1 euro per persoană inclusă în prețul biletului și pe trolere am dat la fel 1 euro pe fiecare.

Când am ajuns în Kotor am fost uimită de peisajul care se crea în fața ochilor mei. Nu m-am gândit ce impact va avea asupra mea apariția munților după o săptămână în Budva. M-am simțit ca acasă, deoarece Brașovul ar fi un Kotor mișto dacă am aveam și plaje :)) Așteptările au fost mari pentru Kotor deoarece cu toată lumea cu care vorbeai exista aceeași concluzie, trebuie vizitat 100%. Ne-am cazat și aici tot în centru, dar de data asta nu a fost așa de bine ca în Budva. Am stat într-un apartament aflat deasupra unui bar care a avut muzică și a fost gălăgie pâna la 1 noaptea, așa că nu recomand. Noi am putut să facem față acestei situații că am avut dopuri. Mai târziu am aflat că aici erau cele mai ieftine băuturi și de aia era mereu plin.

Ce vizităm în Kotor?

20220824_154009-01

Centrul Vechi, care este o bijuterie, este un continuu wow și seara și dimineața, străduțele înguste și hainele întinse la geam, magazinele micuțe și restaurantele cochete te fac să-ți descarci bateria telefonului și a ta deoarece te îmbie la plimbări lungi. Aici sunt situate cele trei porți minunate care te duc în afara centrului: Sea Gate, River Gate și South Gate.

Clock Tower

The Cathedral of Saint Tryphon

Church of Saint Nicholas

Kotor Fortress. Aici avem de discutat, deoarece am primit întrebări ce schemă am făcut de am evitat să plătim 16 euro. Nu e vorba neapărat de vreo schemă, doar research și găsirea unei alternative avantajoase pentru noi. Citisem mai multe articole și văzusem că sunt două drumuri care duc spre fortăreață și unul este cu plată. Hai că asta nu am mai auzit. Îmi iei bani să urc pe propriile picioare să văd mizerie și pet-uri peste tot în vârf? Neah, nu o să facem asta. Așa că în ultima seară înainte de a urca am găsit un articol care spunea că dacă mergi înainte de 8:30 nu mai plătești că nu e nimeni. Zis și făcut.

Am testat varianta asta și este adevărată. Nu era nimeni și am mers pe drumul “cu plată” până am ajuns la Church of Our Lady of Remedy, apoi am continuat până la fortăreață tot oprindu-ne pe drum să mai facem poze. După cafeaua băută de dimineață chiar aveam energie și ne-am mișcat extraordinar de repede. Apoi a trebuit să coborâm de la fortăreață puțin mai jos să găsim o scară. Da, ați văzut bine. O scară de lemn care e proptită de un zid prin care să coborăm ca apoi să ne continuăm urcarea spre un view mai frumos și mai înalt.

20220826_081847 (1)

După ce am coborât pe scară am dat de o biserică mică abandonată și apoi am tot urcat totuși rapid să nu ne prindă căldura. MERGEȚI DEVREME! Se face foarte cald după ora 10, mai ales dacă mergeți cum am fost noi în luna august. Pe drum ne-am întâlnit și cu caprele, au fost foarte drăguțe că ne-au acompaniat, plus destul de prietenoase.

Ajunși în vârf am mâncat, făcut poze și chiar mi-am luat acasă un con ca suvenir pentru ideea mișto pe care am avut-o și experiența asta.

20220826_101405

Scăpând de plata drumului, atunci când am coborât pe celălalt drum fără plată, am decis să stăm să ne bucurăm de o bere rece la o căsuță pe care o au niște localnici și care e o pauză bine meritată de turiști. Au și toalete acolo, care sunt foarte curate. Recomand. Berile pe care le-am luat au fost 8 euro, dar nu mai conta nimic. Le-am savurat și ne-am odihnit și apoi am continuat coborârea care a fost foarte amuzantă după bere. Atât aveți de ținut minte, două drumuri, unul fără plată, unul cu plată, dar dacă te trezești înainte de 8:30 te poți duce pe cel cu plată și apoi întoarce cum am făcut noi, pe alternativă. Recomand din suflet experiența, e și o mișcare excelentă plus că de sus se vede tare frumos.

Kotor Bazar, aici puteți găsi suveniruri pentru voi sau cei dragi

Zidurile Cetății noaptea – un view absolut de basm

Kotor poate fi folosit și ca bază pentru excursiile de o zi cum am făcut și noi. Din Kotor am mers în Perast și în Herțeg Novi, cu autobuzul bineînțeles. Biletele pentru Herțeg Novi le-am luat de la autogară și au costat 19 euro dus – întors pentru două persoane.

Herțeg Novi. Am mers pentru cafea. Da, ați auzit bine. Am plecat a doua dimineață după ce am ajuns în Kotor că am văzut că aici nu avem șanse să găsim cafea bună. Era una, dar nu ceva wow, era doar să nu bei Illy. În Herțeg Novi am descoperit Fabrika Coffee, iar cafeaua a fost atât de bună și proprietarii extraordinar de drăguți. Am luat ceva cafele, vreo trei ca să fie și apoi am explorat puțin și din orășel. Nu e prea diferit de restul Muntenegrului, dar plimbarea pe lângă plajă chiar a fost drăguță. Aici am mai găsit și un restaurant pe placul nostru cu prăjituri artizanale și mâncare sănătoasă. Se numește Peter’s Pie.

Ce poți vizita în Herțeg Novi?

Centrul vechi. Nu ai cum să ratezi plimbările prin centrele istorice din Muntenegru, aproape toate arată la fel, dar deși sunt similare, atmosfera este unică în fiecare loc.

Sea Fortress

Herceg Novi Clock Tower

20220825_163440-02

St. Jerome Square

St. Arhangel Mihailo Church

Statue of King Tvrtko I Kotromanich

Plimbă-te pe faleza (Šetalište Pet Danica Walkway) din Herțeg Novi cât te țin picioarele, are 7 km. Noi am ajuns până în Igalo, dar poți ajunge până la granița cu Croația :)) Noi mai aveam aproape 2 ore până acolo, dar era foarte cald și am renunțat, urmând să ne întoarcem înapoi în Kotor.

Perast

Am luat un autobuz local și am dat 1.5 euro per persoană per segment. Am ajuns în Perast în jumătate de oră. Perast este micuț, îți ajung câteva ore să te plimbi cam peste tot.

20220827_104256

Am mâncat o pizza excelentă la Bocalibre, poate cea mai bună din Muntenegru, deaorece a fost cu maia. O pizza Margherita este 10 euro, dar merită maxim.

Pe ce am dat banii în Perast?

Am vrut să vedem Perastul de sus și am urcat în Bell Tower din Biserica St. Nicholas și am dat 1 euro per persoană. View-ul e extraordinar și merită 100% urcatul scărilor.

20220827_120630

Am luat și o barcă către Our Lady on the Rocks și insula Saint George, care ne-a costat 10 euro dus – întors.

20220827_102943

Tivat

Tivat este locul care mi s-a potrivit mănușă și în care m-aș putea muta. Am găsit cafea bună, plaje faine, e mai pe lux așa, multe magazine de lux, mașini de lux și yacht-uri.

Locurile pe care le recomand în afară de plajă și plimbarea propriu-zisă prin Tivat sunt magazinul Portokali care are exact tot ce îți trebuie dacă ești un iubitor al mâncatului sănătos, și cafeneaua Kafeterija Porto.

Din Tivat am zburat înapoi în Belgrad. Pe Google au review-uri foarte nașpa în legătură cu aeroportul, dar noi am avut o super experiență cu ei. Aeroportul e micuț, dotat cu aer condiționat în ciuda a ceea ce se spune, mie îmi era chiar frig. Din cauza spațiului limitat te va lăsa să treci de controlul de securitate doar înainte cu o oră de zborul tău. Dacă aveți apă, cafea, cola să nu le aruncați înainte de control cum am făcut noi. Cred că e singurul aeroport la care ai voie să ai în total 5 litri de lichide, în recipiente nu mai mari de 2 litri.

20220829_173647-01

Câteva lucruri interesante despre Muntenegru:

•  are 117 plaje în total
  • primul film al lui Brad Pitt a fost filmat în Kotor
  • aici se află cel mai bătrân măslin din lume
  • domeniul muntenegrean ME este cel mai bine vândut domeniu
  • e raiul pisicilor, eu una am fost cea mai fericită că m-am jucat cu piscuții toată ziua

20220818_184817

Nu uitați că mă puteți sprijini și pe site-ul Buy Me a Coffee dacă simți că articolele mele te ajută cu ceva și îți sunt folositoare.